Erik Satie: den excentriska kompositören!

För många är namnet Erik Satie kopplat till den klassiska kompositionen Gymnopédie nr 1 som är känd världen över, men Saties kompositioner är så mycket mer än det som är vida känt.

Saties tidiga år

Den franska kompositören Erik Satie, eller Eric Alfred Leslie Satie som han föddes som, var en ovanlig och inflytelserik musiker och kompositör som influerade musiken på många sätt. Den begåvade musikern levde ett annorlunda liv i Paris i slutet av 1800-talet, där han blev vida känd för sina skandaler, grova språk, våldsamheter och problem med lagen. Satie föddes 1866 i Honfleur, Frankrike, men flyttade sedan till Paris för att utbilda sig som kompositör och pianist men hoppade av utbildningen för att börja arbeta som pianist på lokala caféserveringar. Han blev snabbt känd som en udda figur och förknippad med en esoterisk rörelse som kallades för rosenkreuzare eller rosenkorsare på svenska på 1890-talet. Satie började då att skriva flera kompositioner i denna stil, där Messe des Pauvres är ett av de mest välkända verken. Efter en stormig relation med konstnären Suzanne Valadon, flyttade han 1898 till en förort i Paris, där han levde ett excentriskt liv där han inte tillät gäster att komma in i hans lägenhet. Några år senare började han studera på Schola Cantarum med namnet Albert Roussel. Det var också där han skulle bilda den välkända kompositörsgruppen ”Les Six” (de sex) där Satie var den ledande figuren med andra kompositörer som Henri Sauguet, Rogér Désormiere och Darius Milhaud.

Avbrottet från fransk romantik

Satie räknas som en tidig föregångare som gjorde ett avbrott från 1800-talets franska romantik, då han i sin musik vägrade att skapa grandiosa känslor och uttryck i komponeringen. På så sätt blev han även Claude Debussys motsats då Satie skapade med parodi och surrealism som utgångspunkt. Titlar som ”Trois morceaux en forme de poire” från 1903, som lätt kan översättas som ”tre delar i form av ett päron” är bara en titel som är både surrealistisk och rolig. Han inspirerade samtidigt kompositörer som Debussy och Ravel även om dessa ansåg att Satie var klumpig i sina kompositioner. Men det var Saties banbrytande kompositioner som gjorde honom till en internationell ikon, inte bara inom musiken utan även inom konsten. Genom att bryta den impressionistiska musikkulturen, anammade Satie en surrealistisk och absurd kultur som blandade högkonsten med vardagsproblem. Kanske skulle han idag skapat bakgrundsmusik för Buildor då han tyckte om det vardagliga i kontrast med högkulturen. Konströrelsen Dada var även influens för musikern och för senare minimalister som John Cage, var Satie hjälten som ändrat strukturen på klassisk musik och skapat något banbrytande. Hans kända kompositioner från 1914 ändrade ljudet på pianot för att skapa minimalistiska kompositioner. Satie gjorde detta många årtionden före Reich, Glass och Riley. Han skapade även musik för den surrealistiska filmen ”Entr`Acte” från 1925, där han synkroniserade musiken med bildspråket i filmen. Kort sagt var han en kompositör före sin tid som skapade klassiska verk som inspirerade många konstnärer och musiken bortom sin tid. Erik Satie dog 1925.

Lämna ett svar